Coffee by Storm blev af Børsen kåret som gazellevirksomhed i 2020. Men vejen til vækst og succes var belagt med udfordringer og hårdt arbejde.
Et kaffekursus blev startskuddet på en god idé
Det hele startede for syv år siden, da de to partnere Fritz Storm og Carsten Ohm Frederiksen mødte hinanden i en kaffevirksomhed, hvor Carsten var direktør. Han havde inviteret tidligere baristaverdensmester Fritz Storm ind til at give virksomhedens ca. 100 medarbejdere et indgående kendskab til kaffe. Og selvom mange af medarbejderne havde været i kaffebranchen i flere år, så blev kurset med Fritz Storm en øjenåbner for dem. De vidste simpelthen ikke, at kaffe kunne smage så forskelligt.
Fritz Storm vandt World Barista Championship i 2002 og sprang siden ud som selvstændig kaffekonsulent, baristatræner og underviser. ”Der sidder jeg så overfor Carsten i 2013, hvor han siger: ’ ja det bliver så nok sidste gang, at vi ses i arbejdsmæssig sammenhæng, for jeg har sagt mit job op’. Der blev jeg stille”, siger Fritz. ”Jeg havde jo gået rundt med den her idé om at starte en kaffevirksomhed og udvikle min egen kaffe. Jeg kunne se potentialet i et samarbejde med Carsten. Med hans erfaring fra en større kaffevirksomhed og mine kompetencer fra baristaverdenen, tænkte jeg, at vi havde en unik kombination”.
Men det skulle også vise sig, at det var lidt sværere end forventet at revolutionere den traditionelle kaffebranche.
Fra sort filterkaffe til kaffebarens caffe latte
I 2013 var de fleste af os tilfredse med at få en kop varm sort filterkaffe på arbejde. Og hvis der skulle mælk i, var det sandsynligvis et drys pulvermælk. Der var ikke så mange virksomheder dengang, som lagde stor vægt på at servere en virkelig god kop kaffe for deres medarbejdere og kunder. Kaffebranchens standard var sat ud fra, hvad de traditionelle kaffemaskiner kunne producere, og hvordan firmakaffe nu engang smagte dengang.
Men så kommer den her barista fra cafémiljøet, der ved, hvordan en rigtig espresso skal laves, og hvordan den skal smage. Og han er fuldstændig ligeglad med normen og de traditionelle kaffemaskiners begrænsninger. Han vil revolutionere kaffebranchen, og han sætter en helt ny standard for firmakaffe. Nu bliver standard sat i forhold til, hvad en baristaverdensmester forventer af en kop kaffe. Det sætter nogle høje krav både til maskinerne og til råvarernes kvalitet, men også til bønnernes friskhed.
Vedholdende fokus er vejen til succes
Carsten indrømmer da også, at starten var svær. ”Der gik jo nogle år, før vi fik løn. Og da der opstod akut sygdom i min familie, der må jeg nok indrømme, at jeg var ved at smide håndklædet i ringen”, siger Carsten og bliver stille.
Sammen fandt de to partnere heldigvis en løsning, der gjorde, at de kunne kæmpe videre. Og netop evnen til at løse udfordringerne i fællesskab, at være åbne overfor hinandens styrker og svagheder, og bruge hinanden er en vigtig nøgle til den succes, som de har skabt.
Som mange andre virksomheder er Coffee by Storm også ramt af coronakrisen. Da Danmark lukkede ned i marts 2020, og virksomhederne sendte deres medarbejdere hjem, så blev der naturligvis drukket mindre kaffe på arbejdspladserne, og virksomheden har måttet sige farvel til 2 medarbejdere.
De to partnere tror da også, at markedet vil være forandret, selv når pandemien engang er overstået. De forudser, at mange vil fortsætte med at have flere ugentlige hjemmearbejdsdage. Men de tror også på, at virksomhederne vil lægge ekstra kræfter i at gøre arbejdspladserne attraktive for at tiltrække de bedste hoveder. ”Det, vi ser lige nu, er en trend med fokus på at indrette attraktive kontorlandskaber, større fokus på forplejningen i form af sunde frokostordninger og bedre kaffeløsninger. Fremadrettet bliver der måske drukket mindre kaffe på kontoret, men det vi ser, er, at virksomhederne gerne vil have en kvalitetskaffe”, siger Carsten.
Smagen i koppen er vores pejlemærke
Medarbejderne stiller i dag større krav til firmakaffen, og de vil gerne have mulighed for at vælge både en sort kop velsmagende kaffe og en caffe latte med frisk mælk. Når vi er på arbejde, vil vi have den samme kvalitet i koppen, som vi får nede på kaffebaren. Kaffepausen er den sociale lim på arbejdspladsen. Det er kaffemaskinen, der er samlingspunktet for det fællesskab, vi har med vores kolleger, og god kaffe er blevet lig med arbejdsglæde.
De to partnere holder fast i deres koncept, og det er en formel, som fungerer. ”Men selvfølgelig skal vi også udvikle os”, siger Fritz Storm, der i dag er direktør i Coffee by Storm. ”Vi arbejder konstant på at udvikle vores kaffe og forbedre kvaliteten på bønnen. Vi søger hele tiden at optimere risteprofilen, da der ligger mange muligheder her for at optimere smagen i koppen, som altid er vores pejlemærke. Vi tænker i nye muligheder for at udbrede vores høje kvalitet til så mange som muligt”.
Go’ Kaffe. Go’ arbejdsdag.