Hvilken rolle spiller kaffen på fremtidens arbejdsplads?

Det har vi spurgt Helle Nøhr Holmstrøm om. Helle er Head of WorkPlace Strategy hos Schmidt Hammer Lassen Architects. Hun arbejder bl.a. med ’space planning’ og de strategiske beslutninger, der ligger bagved indretningen af vores arbejdspladser.

Helle giver os nogle konkrete bud på, hvordan vores fysiske rammer på arbejdspladsen kommer til at se ud i fremtiden. Hvordan COVID-19 vil påvirke indretningen af dem. Og hvorfor det er en god idé at stå i kø til kaffemaskinen. Læs med her.

Det er vigtigt, at vi skaber en god stemning

”Jeg ved, at nogle af vores kunder lige nu overvejer, hvad der skal til, for at deres medarbejdere bliver glade for at komme tilbage til deres arbejdsplads efter 1 år med hjemmearbejde”, siger Helle. Hendes bud på fremtidens arbejdsplads kalder hun ’den emotionelle arbejdsplads’, og her har kaffen en betydningsfuld rolle.

Det, som Helle peger på, er, at vi på den moderne arbejdsplads har glemt, at medarbejderne først og fremmest er mennesker. Vi reagerer på en stemning, på sanser og på følelser – også når vi er på arbejde.

”Det er vigtigt, at vi skaber en god stemning og en social sfære på arbejdspladsen, hvor man kan mødes om noget, som ikke altid er fagligt”, siger hun. Hun understreger, at det, som folk sætter mest pris på ved at gå på arbejde, er det sociale, og det er også det, som folk savner mest, når de arbejder hjemme. De sociale relationer skaber man ved kaffemaskinen. Det er der, man taler om stort og småt og finder ud af, om man kan lide hinanden. ”Og kaffen stimulerer jo også flere af vores sanser, fordi der er lyden, duften og smagen af kaffe.der er mange gode grunde til, at kaffen er omdrejningspunkt i vores fremtidige kontormiljøer”, siger Helle.

Kantinen skal være et samlingsted hele dagen

Lige nu arbejder Helle på et nyt projekt for en større dansk virksomhed, som skal have transformeret deres kontormiljø, og hun starter med kaffen. I dag har virksomheden flere triste kaffemaskiner. De er placeret rundt omkring på de forskellige etager i nogle små gangarealer, hvor der ikke er plads til at mødes omkring kaffemaskinerne. Det vil hun lave om på. Hun vil placere en større kaffeø midt i kantinen. ”Man kan sammenligne det lidt med en landsby”, siger Helle, ”hvor kantinen er landsbyens torv. Det er her man samles og mødes til en kaffe og til en snak om både fagligt og personligt. Kantinen skal ikke blot være et areal, som fyldes af mennesker mellem kl. 11 og kl. 13. Det skal også være stedet, hvor man sætter sig med sin lap top og arbejder, eller holder uformelle møder med sine kolleger og samarbejdspartnere”.

God kaffe øger samarbejdet på tværs i organisationen

Arbejdspladserne vil i fremtiden blive mere dynamiske og fleksible. Det er en transformation, som mange er i gang med. Den måde vi arbejder på i dag, og især den måde vi arbejder sammen på, har forandret sig. Den aktuelle situation med hjemmearbejde har blot accelereret den udvikling. Vi har fundet ud af, at vi har brug for rum, hvor vi kan fordybe os og arbejde koncentreret. Mange har oplevet, at deres effektivitet er steget, når de kunne arbejde hjemme i fred og ro.

Men vi har også lært, at der er et stort behov for at være sammen med kolleger, ikke kun for det sociale samvær, men også fordi det er, når vi er sammen, at vi er innovative, kreative og deler viden med hinanden. Her fremhæver Helle særligt det, som hun kalder ’det perifere netværk’ og ’de perifere kolleger’. Det er fx de kolleger, som vi ikke deler kontor med, og som vi måske ikke arbejder tæt sammen med i hverdagen. For det er netop i mødet med dem, at de nye idéer opstår. Og her spiller kaffen en vigtig rolle, for det er i kaffekøen, at de møder gerne opstår.

”Virksomhederne skal forstå den vigtige rolle, som god kaffe har på arbejdspladsen”, siger Helle, ”også selvom det umiddelbart er svært at måle værdien, i hvert fald på den korte bane. God kaffe er en investering i medarbejdernes trivsel, det øger samarbejdet på tværs i organisationen, og det tiltrækker de eftertragtede talenter”.

Hun opfordrer gerne kunderne til at have færre kaffemaskiner, men derimod vælge nogle af bedre kvalitet sammen med en god kaffe. Og det er der flere gode grunde til, siger hun.

For det første vil hun gerne have medarbejderne til at bevæge sig mere. Vi sidder ned alt for mange timer på vores arbejdsplads, og vi får slet ikke rørt os nok.  Og for det andet vil hun gerne have os til at stå i kø. Ja du læste rigtigt.

Det er i kaffekøen at de vigtige relationer bliver skabt

For nogle år siden fik en større dansk virksomhed bygget et nyt domicil i København. Men inden man overhovedet havde taget det første spadestik, havde man tænkt over, hvor mange kaffemaskiner man skulle have, og hvor de skulle stå. På hver etage er der nu kun 2 steder, man kan få kaffe. I det tidligere domicil var der mange flere. Nu er der til gengæld god kaffe. Men hvis du vil have den rigtige gode kaffe, så skal du bevæge dig hele vejen ned ad trapperne til bygningens atrium. Så her bliver kaffen altså et redskab i sig selv til, hvordan man får folk til at bevæge sig og møde kolleger, som ikke er i deres egen afdeling. Men tilbage til det med køen, hvorfor er det en god idé Helle?

”Ofte siger kunderne til mig, ’men hvis der kun er én kaffemaskine, så bliver der jo kø’. Ja siger jeg, og det er en god ting. For den værdi der bliver skabt, når man står i køen og snakker med sine kolleger, kan måske ikke umiddelbart måles på den korte bane, men det er en værdi, der kan måles over tid. Hvis kaffen er så god, at folk gider vente på den og snakke med deres kolleger, så er det rigtig godt. Så når kunderne siger, at de er vant til at have 8 kaffemaskiner til det antal mennesker. Så siger jeg ja, men nu skal I have 2 gode. Og de skal være placeret rigtigt. Og det skal være kaffe af den allerbedste kvalitet, som folk er villige til at vente på”.

Go’ kaffe. Go’ arbejdsdag.  

Hos Coffee by Storm brænder vi for at levere god firmakaffe, og vi sætter baren højt. Fritz Storm er trods alt tidligere baristaverdensmester og går ikke på kompromis med kvaliteten. For han ved, at en god kop kaffe giver større arbejdsglæde og bedre samarbejde på arbejdspladsen.